První, co se o vaší společnosti moderní uživatel dozví, bude to, co máte na webových stránkách. Webové stránky jsou často prvotní kontakt se společností a do značné míry pak definují celou zkušenost zákazníka s danou firmou. Lidé na internetu hledají produkty, služby, firmy, informace. Proto je klíčové dělat dobrý první dojem. U webových stránek již není otázkou, jestli by je firma měla mít, ale spíše jak by měly vypadat.
Kvalitní webové stránky musí být dobře organizované, přehledné,
s příjemným designem, pokud
možno rozeznatelné na první pohled a
moderní. Zároveň není možné stránky
nechat beze změny, internet je velmi proměnlivé prostředí. Design zastarává a
bezpečnostní hrozby se objevují doslova z minuty na minutu. Kromě webových
stránek potřebuje firma budovat svoji přítomnost i na sociálních sítích, které
je pak třeba s webovými stránkami vhodně propojit.
Současný uživatel již dávno nepřistupuje k webovým
stránkám výhradně z webového prohlížeče v počítači. Je potřeba, aby
hledané informace byly výborně dostupné z počítače, ale i z mobilu
nebo tabletu. Proto oproti minulosti
nestačí optimalizovat pro početné webové prohlížeče pro desktop, ale je nutné
brát v úvahu i prohlížeče v menších zařízeních s jiným
rozlišením i poměrem stran. Existuje mnoho přístupů, jak webové stránky pojmout.
Responzivní design
dělá jedny stránky pro všechny přístroje za pomoci přístupů, které zajišťují
maximální přizpůsobení stránek danému přístroji. Tento pojem poprvé použil
programátor Ethan Marcotte na svém blogu A List Apart v roce 2010.
Inspiroval se konceptem responzivní architektury, která přináší revoluční
přístup k fyzickým prostorům. Responzivní design se zaměřuje na to, aby se
stránky co nejlépe přizpůsobily různým zařízením a velikostem obrazovek.
Využívá k tomu relativní šířku objektů, variabilní rozložení prvků na
stránce i různé varianty velikosti obrázků.
Alternativní variantou je vytvořit samostatné verze webových
stránek pro jednotlivá zařízení. Některé stránky pak mají až tři varianty, mezi
kterými přepínají, mobilní verzi,
verzi pro tablety a desktopovou verzi. Výhodou této
oddělené varianty je maximální možnost přizpůsobení obsahu jednotlivým druhům
zařízení. Hodí se pro stránky, u nichž by přizpůsobení všem zařízením negativně
ovlivňovalo použitelnost některé z jednotlivých variant zobrazení. Často
může jít o řešení vhodné pro komplexnější stránky se složitou interakcí
s uživatelem. Nevýhodou je nutnost udržovat až tři různé verze.
Pro mobilní zařízení je rovněž možné
připravit zcela nezávislou aplikaci, kterou si uživatel
stáhne do svého zařízení. Ta pak lze sestavit tak, že část obsahu je uživateli
dostupná i offline, tedy když není připojen ani k Wifi ani k mobilním
datům. Nevýhodou je, že samostatné aplikace zabírají místo v zařízení
uživatelů, je tedy těžší je přesvědčit, že si mají stáhnout zrovna tu vaši. Klasické
mobilní verze webových stránek, nebo responzivní webové stránky žádné úložné
kapacity nevyžadují.
Pokud vás zajímají mobilní aplikace, můžeme vám doporučit
článek Vývoj mobilních aplikací, případně specializované články o Nativním
vývoji nebo Hybridním vývoji.